A1-opetuksessa ajettavanasi on moderni vm. 2013 KTM Duke 125. Pyörämme on varustettu Driving School Kit:illä, mikä pitää sisällään crash pad:it eteen ja taakse, tankinsuojuksen sekä alumiiniset käsisuojat - varmuuden vuoksi. Mikä parasta, pyörässä on lukkiutumattomat ABS-jarrut. Kotari on markkinoiden ensimmäinen piikki, jossa on ABS-jarrut. ABS:ithan tulevat pakollisiksi tulevaisuudessa kaikkiin moottoripyöriin, joten meillä pääset tutustumaan kevytmoottoripyöräilyn tulevaisuuteen jo tänään! Pyörän speksit ovat seuraavat: teho 15 hv, istumakorkeus 81 cm ja paino tankattuna 135 kg. Duke on Bike-lehden kevaritestin voittaja ja se sai plussaa vakaasta alustastaan, matalasta painopisteestään sekä jarruistaan. Tervetuloa ajamaan!
A2-opetuksessa palvelee lievästi madallettu vm. 2013 Husqvarna SMR 511. Kyseessä on käytännössä täysiverinen supermoto-kisapyörä, mutta rekisterikilvin varustettuna. Pyörämme on kuristettu vastaamaan A2-luokan teho/painosuhderajoitusta, mikä miedontaa vakiona ärhäkän pyörän käytöstä sopivasti. Husse on rakennettu alan parhaista komponenteista: moderni BMW-taustainen 477-kuutioinen ruiskumoottori sähköstartilla, Brembon huippujarrut piparkakkulevyin sekä ketjun pituuden vakiona takapään joustaessa pitävä Coaxial Traction System -takajousitus. Enduro/supermoto-tyyppiset pyöräthän ovat perinteisesti erittäin korkeita, mutta SMR:n 91,5 cm istumakorkeus tekee siitä luokassaan kohtuumatalan. Kapean satulan ansiosta yli 175 cm pituiset kuskit ylettävät vaivattomasti maahan. Lyhyempiä kuskeja miellyttää tieto pyörän alhaisesta, vain 130 kg, painosta tankattuna.
A-opetuksessa käytössäsi on luotettava vm. 2007 Kawasaki ER-6n. Myös Kawasaki on varustettu ABS-jarruilla, mikä lisää ajoharjoittelun turvallisuutta suuresti. ER-6 on mainio peruspyörä: selkeä käsitellä ja luonteeltaan kiltti, mutta kuitenkin täysiverinen moottoripyörä kokeneenkin kuskin tarpeisiin. Euroopan myydyimmän moottoripyörän titteli ei tule tyhjästä! Kawan 649-kuutioinen 2-sylinterinen ruiskumoottori tuottaa 72 hevosvoimaa ja on erittäin taloudellinen. Vaikka kyseessä on yksi matalimmista peruspyöristä 78,5 cm istumakorkeudellaan, eivät aivan lyhyimmät kuljettajat yllä Kawan satulasta turvallisesti maahan. Pyörä painaa kuitenkin täydellä tankilla 196 kg. Käytännössä pituusvaatimus A-kurssille on noin 165 cm, mutta jalkojen pituudellakin on vaikutusta. Jos olet lyhyt, ota yhteyttä autokouluun ennen kurssin alkua, jolloin voidaan kylmätyypata jalkojen ylettyvyyttä!
Moottoripyöräilyssä pyörän teknisestä kunnosta huolehtiminen on ensiarvoisen tärkeää, sillä tekninen vika ajossa johtaa usein kaatumiseen ja vakaviin vahinkoihin. Moottoripyöräkouluttajamme tarkkaileekin pyörän kuntoa jatkuvasti ja myös sinulle opetetaan keskeiset kuntotarkastuskohteet: hallintalaitteiden toimivuus, valojen ja vilkkujen toimivuus, ketjujen kireys ja voitelutaso, renkaiden kunto ja silmämääräisesti rengaspaineet sekä nestemäärien tasot.